Jangan Guna Giovanni Frizz Be Gone Hair Serum Jika..



Jika mempunyai rambut kering seperti rambut saya. Kesannya selepas beberapa kali penggunaan hair serum ini, mula-mula rambut jadi bertambah kering. Yang paling teruknya rambut mula beruban seurat demi seurat. Inilah yang terjadi pada rambut saya. Huhu.

Sebelum ni saya tak pernah pun mengunakan hair serum. Satu brand pun tak pernah.  Tapi bila setiap kali potong sambut dengan hair stylist yang sama, dia mesti advise pakai conditioner ataupun hair serum supaya rambut maintain lembap. Tak kering.  Rambut saya ni kalau kering, mulalah mengerbang mengalahkan rambut singa jantan. Dia bukanlah nak promote produk kedai dia ke apa. Dia pun advise general jea. Tak ada pun mention apa-apa brand.

Dah selepas banyak kali advise, saya carilah hair serum supaya rambut kekal lembap & sihat. Setelah survey beberapa brand di kedai Sasa & minta advise sekali dari promoter, saya belilah brand Giovanni  frizz Be Gone.  Rasa yakin dengan hair serum ini sebabnya adalah produk organic , 100% Vegetarian dan tiada  harmful chemicals. Itu apa yang saya baca yang tertera di description hair serum inilah. Selain itu juga mempunyai fungsi sama seperti conditioners & sesuai untuk semua jenis rambut terutamanya rambut kering.

Tapi tuela, tak sampai suku botol pun pakai, rambut mula beruban & semakin bertambah. Sebelum ni tak ada pun. Dah uban makin bertambah, saya pun stoplah penggunaan hair serum ni. Kan nanti jadi macam rambut Richard Gere. Semuanya putih. Umur belumlah lagi 30 tahun.

Check di internet, nak investigate kenapa hair serum ni tak sesuai untuk rambut saya. Terjumpa honest review Frizz Be Gone di blog Sunshine  Diva Gaganpreet. Perkara yang sama jugak terjadi pada writer ni. Rambut mula beruban dan lain-lain lagi. Boleh klik SINI atas untuk baca details reviewnya. Writer ini memberitahu yang Hair Serum ni mengandungi dimethicone (silicon oil). Jika dimethicone (silicon oil) ada pada rambut, akan terbentuk satu lapisan seperti plastic pada rambut. Rambut sepatutnya boleh menyerap kelembapan semula jadi di udara. Tapi disebabkan ada lapisan seperi plastic ni, rambut tidak dapat lagi boleh menyerap kelembapan semula jadi seterusnya rambut yang sudah sedia kering menjadi lebih teruk iaitu uban. Rambut yang sudah sedia sihat & lembap, mungkin tak akan ada kot dapat kesan ni. Kalau rambut saya terus jadi uban. 

Pengajarannya, sebelum nak beli apa-apa produk, produk kecantikan ke, gadjet ke,apa-apa jealah, bacalah dahulu honest review di internet. Luangkan sedikit masa untuk buat study dahulu sebelum membuat pembelian. Sekarang ni dah ramai yang suka share pengalaman & pandangan di internet mengenai produk-produk yang mereka beli tanpa keuntungan kepada mana-mana pihak.  Dah tak boleh dah bergantung kepada description yang ada di produk container, iklan ataupun kata-kata promoter.  Itu lebih kepada kelebihan/keuntungan sebelah pihak sahaja. Kenalah buat macamni sebab yang nak mengunakan produk-produk yang kita beli ni adalah diri kita. Yang akan menanggung kesan penggunaan produk pun diri kita jugak. Jadi renung-renungkanlah yea.

Share this:

CONVERSATION

5 comments:

  1. Setuju sangat.. Memang kena baca review dulu..
    Apa-apa je pun orang akan cari review pengguna..
    Memang dari review tu kita boleh judge barang tu ok ke tak..

    ReplyDelete
  2. sebab tu Ana takut nak pakai produk2 yang ada skrg. bahaya lagi banyak dr yg baik.

    ReplyDelete
  3. kita geng sebab rambut saya pun jenis kering. mcm2 dah guna still mcm tu jugak. ada certain produk sy guna pun buat rambut jd makin teruk. tskkk stresss hahaha

    http://www.eecashyaa.com/

    ReplyDelete
  4. setuju dlm bab2 kena baca review dlu sebelum beli apa2.nanti diri ssndri yg rugi. rmbut sis mcm saya ! mengerbang mcm apa je bila kering T.T nanti share taau kalau dh jmpa produk yg sesuai

    ReplyDelete
  5. betul tu..seeloknya baca review dulu kan

    ReplyDelete